یکشنبه، تیر ۰۴، ۱۳۹۱

دنيا بدون روسيه؟ - یوگنی پریماکوف ، موسسه مطالعات ايران و اوراسيا


به تبع استقبال از كتاب «دنيا بدون روسيه؟» اثر «یوگنی پریماکوف»، نخست‌وزير و وزير سابق امور خارجه روسيه كه به اهتمام و ترجمه موسسه مطالعات ايران و اوراسيا (ايراس) به طبع رسيده، اين موسسه بر آن شده تا متن كامل اين كتاب را طی بخش‌های مختلف در سايت اطلاع‌رسانی خود منتشر كند. در ابتدا پيش‌گفتار و بخش اول اين كتاب در معرض استفاده كاربران قرار می گيرد.

"مشاهده ادبیات موجود در ایران پیرامون تحولات جهان پس از فروپاشی شوروی نشان می‌دهد از نویسندگان و صاحب‌نظران روسی، آثار کمی در این زمینه ترجمه شده است. در این زمینه تفاوت نگاه تحلیلگران غربی و روسی امری است که می‌تواند به شدت بر نگرش‌ها نسبت به تحولات بین‌المللی یاد شده موثر باشد. چنان‌که پریماکف در این کتاب اشاره می‌کند، پس از پايان جنگ سرد، در غرب و به‌ویژه ايالات متحده، علاقه به روسيه در مقام يکي از بازيگران اصلي عرصه‌ی بين‌الملل کاهش يافت.
بنابراین استفاده از منابع غربی در تحلیل تحولات بین‌المللی می‌تواند باعث نادیده گرفتن بخشی از واقعیت‌های موجود در نظام بین‌الملل گردد. پریماکف توجه به چین عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان را یکی از دلایل این امر می‌داند؛ اما در عین حال تاکید می‌کند که این دیدگاه در حال کمرنگ شدن است. آنچه که وی به عنوان عوامل اوج گرفتن مجدد روسیه در عرصه بین‌الملل بر‌می‌شمارد، نه فقط فاکتورهای قدرت نظامی؛ بلکه قابلیت‌های ژئوپولیتیکی و غیر‌نظامی این کشور نیز می باشد."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ما را از نظرخود مطلع کنید

پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور

پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور دانلود رایگان متن کامل کتاب الکترونیک پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور ناشر: تاریخ ما فروردین ۱۴۰۳