چهارشنبه، آذر ۰۹، ۱۳۹۰

عدالت برای زنان، در جنگ و صلح - گیسو جهانگیری ، خلیل رستم خانی ، شورانگیز داداشی - انتشارات بنیاد آرمانشهر


در جوامعی مانند افغانستان که چندین دهه پی در پی درگیر جنگ بوده و هست، زنان نه به عنوان نیروهای جنگی به رسمیت شناخته می­ شوند و نه به عنوان قربانیان جنگی. در نتیجه لزوم گنجانیدن دیدگاه های جنسیتی در روندها و  برنامه های عدالت انتقالی، مصالحه، پرداخت غرامت و تامین صلح و امنیت نادیده انگاشته می شود. یکی از دلایل بنیادین این امر ساختارها و مکانیزم های تبعیض آمیز است که درطول تاریخ در تمام جوامع وجود داشته و اتفاقا شرایط جنگی و دوران گذار نه تنها این ساختارها را از بین نمی برد بلکه آنها را تشدید می کند و تداوم می­ بخشد. در واقع برای بسیاری از زنان، «دوران صلح» در حقیقت به معنای «دوران جنگ» و تداوم آن است، چون با پایان درگیری مسلحانه، جنگ علیه زنان به شکل های دیگر ادامه     می ­یابد: خشونت خانگی، قتل­ های ناموسی، خشونت جنسی و تجاوز، ازدواج اجباری و ازدواج زود هنگام، قاچاق دختران و زنان، «خشونت اقتصادی و اجتماعی»… اما تنها مساله این است که این دوران در نبودِ درگیری مسلحانه به عنوان دوران جنگ پذیرفته نمی شود.

کتاب عدالت برای زنان در جنگ و صلح مجموعه مقالاتی را در باره زنان، عدالت انتقالی، غرامت، مصالحه و امنیت در بر می­ گیرد و تلاش دارد تا دریچه ای تازه برای نگاه به مفاهیم و راه کارهای عدالت انتقالی از دیدگاه جنسیتی گشوده شود. یکی از      محوری ترین مباحث تمام مقالات این کتاب، مشارکت زنان نه تنها در تعیین غرامت و طرح ریزی کمیسیون های حقیقت یاب است بلکه مشارکت واقعی زنان در گفتگوها و روندهای صلح و حاضر شدن آنها بر سر میز گفتگو ها و افزایش مشارکت آنان در سطوح تصمیم گیری در حل و فصل مناقشات و فرآیند‏های صلح است تا اطمینان حاصل شود که دیدگاه آنان در فرایندهای آتی صلح و مصالحه در نظر گرفته می شود.

این کتاب از مجموعه ” سکوت را بشکنیم”  از سوی انتشارات آرمان شهر و به کوشش گیسو جهانگیری و خلیل رستم خانی، با همکاری شورانگیز داداشی، حروف­نگاری کبیر احمد نشاط و طراحی و صفحه بندی روح الامین امینی در 1000 جلد در بهار 1390 در شهر کابل – افغانستان منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

دانلود متن کامل کتاب الکترونیک
عدالت برای زنان، در جنگ و صلح - گیسو جهانگیری ، خلیل رستم خانی ، شورانگیز داداشی - انتشارات بنیاد آرمانشهر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ما را از نظرخود مطلع کنید

آخرین دفاع دکتر تقی ارانی در دادگاه جنایی تهران

آخرین دفاع دکتر تقی ارانی در دادگاه جنایی تهران دانلود رایگان متن کامل کتاب الکترونیک آخرین دفاع دکتر تقی ارانی در دادگاه جنایی تهران ان...