دوشنبه، مهر ۲۰، ۱۳۹۴

انتقام (رمان ادبی) - میرزا عباس خلیلی


دانلود رایگان متن کامل کتاب الکترونیک
انتقام (رمان ادبی) - میرزا عباس خلیلی  
از نشرات اقدام
مطبعه روشنایی
امرداد ۱۳۰۴

میرزا عباس خلیلی پدر شاعر بزرگ ایران سیمین بهبهانی است
درباره ایشان از ویکی پدیا:

عباس خلیلی دیپلمات،شاعر، نویسنده و مدیر روزنامه‌ی اقدام بود. او پدر سیمین بهبهانی، نویسنده و غزل‌سرای معاصر ایرانی است.
عباس خلیلی نوه‌ی حاج ملا علی خلیلی تهرانی بود. میرزا حسین خلیلی تهرانی از رهبران مشروطه ایران، عموی پدر اوست. او به دو زبان فارسی و عربی شعر می‌گفت و حدود ۱۱۰۰ بیت از ابیات شاهنامه‌ی فردوسی را به عربی ترجمه کرده است و در ضمن چند رمان نیز به قلم او منتشر شده است. برادر او، جعفر خلیلی، نویسنده‌ی معروف عراقیست.
عباس خلیلی یکی از دوازده سران قیام نجف در سال ۱۹۱۷ بود. پس از شکست این قیام، او از طرف قوای اشغالگر انگلیس به اعدام محکوم شد ولی پس از یک سفر پر ماجرا توانست به ایران فرار کند و باقی عمر خود را در ایران گذراند. همراه با دکتر محمد مصدق، خلیلی یکی از بنیانگزاران حزب جبهه‌ی ملی ایران بود.
عباس خلیلی اکثر عمر خود را با استفاده از قلم خویش در ستیز با حکومت‌های عصر گذارانید. در طول عمر، ۱۷ بار بازداشت شده و ۴ بار نیز به تبعید محکوم گشت.
از ۶ فرزند او، به غیر از خانم سیمین بهبهانی، دکتر مهیار خلیلی و دکتر کامیاب خلیلی نیز در ادبیات فعال بوده و آثار متعددی در تاریخ و پارسی‌شناسی به وجود آورده اند.
در سال ۱۳۵۰ بر اثر سکته‌ی مغزی در تهران در سن ۷۸ سالگی درگذشت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ما را از نظرخود مطلع کنید

پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور

پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور دانلود رایگان متن کامل کتاب الکترونیک پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور ناشر: تاریخ ما فروردین ۱۴۰۳