سه‌شنبه، آبان ۲۷، ۱۳۹۹

دکتر ماشااله ورقا درگذشت



دکتر ماشااله ورقا، دانش آموخته ی دانشکده ی حقوق دانشگاه تهران و آموزشگاه عالی ی شهربانی، عضو سازمان افسران حزب توده ی ایران، رئیس اداره ی اطلاعات و مراقبت شهربانی ی کل کشور در دوران کودتای بیست و هشتم مرداد، روز چهارشنبه بیست و هشتم ماه اکتبر، در سن نودو پنج سالگی، در شهر پراگ چشم از جهان فرو بست. 
با وجود سال های متمادی دوری از ایران، با پی گیری و حساسیت حوادث سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ی کشور را دنبال می کرد. میهن دوستی و علاقه اش به فرهنگ و ادبیات و زبان فارسی مثال زدنی است. 
حاصل ممارست و تلاش وی در توضیح و تحلیل یکی از طوفانی ترین دوره های تاریخ معاصر ایران به صورت بازگویی ی مستند و خاطرات شخصی در برخورد بی واسطه با حوادث، در چند جلد کتاب، یادگار با ارزشی است از سال های آخر حیات رفیق و آموزه ای مفید برای نسل آینده ی مبارزان راه آزادی و عدالت اجتماعی. از رفیق ورقا آثار برجسته ای همچون: «چند و چون فروریزی دکتر مصدق و بررسی کنش حزب تودهٔ ایران»؛ «پیگرد و رهایی افراشته – برگی از دفتر خودکامگی»؛ «نفت، خون، دیکتاتوری»؛ «راز ناگشوده» و «در سایۀ بیم و امید» افزون بر کتاب های درسی و نوشته های علمی به جا مانده است.
 
کتاب

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ما را از نظرخود مطلع کنید

یادداشت های زندان ۱۹۲۸-۱۹۴۸ - اردشیر آوانسیان

یادداشت های زندان ۱۹۲۸-۱۹۴۸ - اردشیر آوانسیان دانلود رایگان متن کامل کتاب الکترونیک یادداشت های زندان ۱۹۲۸-۱۹۴۸ اردشیر آوانسیان انتشارات...