چهارشنبه، آذر ۰۹، ۱۳۹۰

پر سیمرغ؛ از تلاش جمعی تا حافظه جمعی - برگزیده شعرهای جایزه صلح سیمرغ - انتشارات بنیاد آرمانشهر


“پَر سیمرغ” برگزیده شعرهای جایزه صلح سیمرغ است که در پاییز 1389 توسط انتشارات آرمان شهر به نشر رسیده است. این کتاب با 3000 تیراژ شعرهای شاعرانی از کشورهای افغانستان، ایران و تاجیکستان را در بر دارد.
جایزه صلح سیمرغ جایزه ای ادبی است که فراخوان آن در 24/6/1388 ارایه گردید و در آن از شاعران و نویسندگان      فارسی زبان خواسته شده بود تا آن دسته از آثارشان را که در مورد نفی جنگ، خشونت، نظامی گری و شکنجه است را برای شرکت در این جایزه ادبی ارسال کنند که خوشبختانه حدود یک هزار اثر از چهارگوشه دنیای فارسی زبانان به دبیرخانه این جشنواره رسید. این آثار برعلاوه این که در قالب های مختلف شعر فارسی سروده شده است نثرهایی را نیز به همراه دارد. نثرهایی که از داستان شروع کنیم تا قطعه ادبی نمونه هایی را در خود دارد.
کتاب حاضر برگزیده شعرهای این جشنواره است که در 180 صفحه و به زبان فارسی منتشر شده است. قرار است گزیده ای از این کتاب به زودی به زبان انگلیسی نیز توسط همین انتشارات به نشر برسد.
آثاری که در این کتاب گنجانده شده از بین شعرهای شاعران شرکت کننده در این جشنواره است که برعلاوه قوت ادبی با موضوع جایزه صلح سیمرغ نیز همخوانی داشتند.
انتشارات آرمان شهر بر این باور است که نشر این کتاب و کتاب هایی از این دست با توجه به تاریخ پر و فراز و نشیب و شفاهی کشوری مانند افغانستان می تواند کمک شایانی به جمع آوری حافظه جمعی بکند. جمع آوری شعرها، خاطرها و نوشته هایی از بین شاعران و نویسندگانی که در متن جامعه زندگی می کنند در واقع بازتاب دهنده اوضاع و احوال آن جامعه در گذشته و امروز است.
در مقدمه کتاب پر سیمرغ آمده است “اما چه کنیم تا با جمع آوری حافظه های فردی به حافظه جمعی دست پیدا کنیم؟ همان حافظه ای که اشتراکی ست و سینه به سینه انتقال می یابد و به یک تجربه دسته جمعی و چند صدا مبدل می شود. چه کنیم که خود بتوانیم در انتخاب این که چه چیزی را پاس می داریم و چه چیزی به دست فراموشی سپرده می شود نقش ایفا کنیم. در جغرافیایی که جنگ فرهنگش را محاوره ای ساخته می خواستیم فراتر از رنج های روزمره میراث خود را صاحب شویم. همه این دغدغه ها دست به دست هم داد تا فکر راه اندازی جایزه ای به نام جایزه صلح سیمرغ شکل بگیرد. در ادبیاتی که همواره از عدالت، انسانیت و هنرمندی ذاتی انسان ها دفاع کرده است و در خدمت این مفاهیم و مفاهیمی مانند این ها بوده است سیمرغ بهانه ای بود تا صدای مردم یکی شود.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ما را از نظرخود مطلع کنید

پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور

پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور دانلود رایگان متن کامل کتاب الکترونیک پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور ناشر: تاریخ ما فروردین ۱۴۰۳