یکشنبه، آذر ۱۳، ۱۳۹۰

آشوب (فیلمنامه) - آکیرا کوروساوا ، گیلدا ایروانلو


کتاب آشوب توسط آقای امیر عزتی مدیر محترم باشگاه کتاب وبا ذکر این نکته که مجوز انتشار الکترونیک آن از سوی پدیدآورنده محترم صادرشده، در اختیار خبرنامه قرار گرفته است.

از مقدمه کتاب

آشوب که مانند بسیاری از فیلم های بزرگ و کلاسیک سینمای دنیا، در همه جا بیشتر با عنوان اصلی اش - ران (RAN)- شناخته می شود، دومین اقتباس کوروساوا از آثار شکسپیر؛ و یکی دیگر از چند اقتباس ادبی کوروساوا است. بر خلاف بیشتر        اقتباس هایش که وقایع در ژاپن امروز جریان دارد، این بار هم مانند اقتباس پیشین او ازشکسپیر
-سریر خون- ژاپن کهن بستر حوادث است.
آشوب اوج قدرت نمایی و کمال گرایی این استاد/امپراتور در قلۀ تسلط و تجربه است؛ در حد و اندازه هایی که دیگر به نظر    دست نیافتنی می نماید. خود استاد که در سال های کهولت، دیگر توان آن را در خود ندید تا بار دیگر به سراغ چنین طرح هایی برود و از دیگران هم بعید می نماید. آشوب از آن فیلم هایی ست که هر چند دهه، یکی همچو آن ساخته می شود.
کمال گرایی و دقتی که در جزئیات آشوب به کار رفته، در تنظیم و عرضۀ فیلمنامه آن نیز به کار رفته است. این متن فیلمنامۀ نمابندی شدۀ آشوب است، حاوی تمامی نکات فنی و حرکت های دوربین و تغییرات در قاب ها و میزانسن ها و توضیحاتی دربارۀ جزئیات صحنه، که گاهی افراطی به نظر می رسید و می توانست مخل خواندن متن و ارتباط خواننده با آن شود؛ از این رو، برخی از این جزئیات مخل، در ترجمه و ویرایش حذف شد. نسخه کوتاه شدۀ آشوب در جشنواره فجر و تلویزیون به نمایش در آمده و قطعاً باز هم به نمایش در خواهد آمد.

هوشنگ گلمکانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ما را از نظرخود مطلع کنید

پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور

پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور دانلود رایگان متن کامل کتاب الکترونیک پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور ناشر: تاریخ ما فروردین ۱۴۰۳