جمعه، خرداد ۲۶، ۱۳۹۱

توتالیتاریسم - هاناه آرنت ، محسن ثلاثی


با آغاز قرن بیستم، در حالی که بشر منتظر بود تا با مدرنیته سیاسی شرایط بهتری را تجربه  کند، جنگ جهانی اول و پیامدهای ناشی از آن، دنیا را با دیکتاتوری های جدیدی روبرو کرد که تا آن زمان هرگز سلطه آنها را تجربه نکرده بود.
فاشیسم در ایتالیا، نازیسم در آلمان و استالینیسم در روسیه نمونه هایی ازاین نوع دیکتاتوری ها بودند که بعد از جنگ جهانی اول رو نمایی شدند.
این دیکتاتوری ها که می توان آنها را زاده دوران مدرن دانست، به طور کل با
دیکتاتوری های کلاسیک متفاوت بودند.
اگر در دیکتاتوری‎های کلاسیک لااقل شاهد طبقات مختلف، در ساختار اجتماع بودیم، در توتالیتاریسم، شاهد برچیدن همه “طبقات سیاسی و اجتماعی” و همگن کردن آنها در روندی حساب شده هستیم.
میلیون ها کشته و فجایعی چون ” هولوکاست” و “گولاک” ( اردوگاه های کار اجباری در شوروی) تنها گوشه هایی از این نوع حکومت های توتالیتر است که خطر وقوع مجدد آنها همواره بیخ گوش بشر، در اقصی نقاط جهان خوابیده است.
هانا آرنت که در دوران جنگ جهانی دوم به سبب یهودی بودن، دو بار توسط راستگرایان فرانسه و آلمان دستگیر شده و نهایتا مجبور شده بود ابتدا به فرانسه و سپس به آمریکا بگریزد، با چشیدن طعم تلخ این نوع دیکتاتوری ها، آنها را مورد مطالعه قرار داده و با ارجاعات متعدد به رویدادها و اسناد فراوانِ به‎ جای ‎مانده از آنها و با کنار گذاشتن گمان های ذهنی، تحلیل هایی مستند از نحوه شکل گیری و ساختارهای ذهنی  این نوع حکومت ها در کتاب “توتالیتاریسم” ارائه کرده است که مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.
شایان ذکر است این کتاب در سال ۶۳ توسط نشر جاویدان و با ترجمه محسن ثلاثی منتشر شده بود که اکنون پس از سالها، این بار توسط نشر ثالث با ویرایشی جدید و با توجه به نسخه ۲۰۰۸ آن تجدید چاپ  شده است. کتابی که در این اینجا در دسترس است نسخه ۱۳۶۳آن است.
توضیحات برای دانلود کتاب:
اگر سرعت اینترنت شما اجازه دانلود کتاب بصورت نسخه پی دی اف با حجم ۴۸ مگابایت را نمی دهد، از اینجا (+) کتاب توتالیستاریسم با پسوند djvu که کمتر از ۴ مگابایت است را دانلود کنید، سپس از حالت فشرده یا زیپ خارج کرده و با دانلود و نصب این برنامه مجانی (+) کتاب را باز کنید.
شهروندیار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ما را از نظرخود مطلع کنید

پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور

پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور دانلود رایگان متن کامل کتاب الکترونیک پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور ناشر: تاریخ ما فروردین ۱۴۰۳