سه‌شنبه، آذر ۱۵، ۱۳۹۰

نگارِ زن (تاریخ مصور لباس زن در ایران) - توران شهریاری (بهرامی)


"انجمن بين‌المللي زنان كه در سال ١٣٣٠ با مشاركت شماري از زنان فرزانه و تحصيل‌كرده ايران و شماري از زنان سرشناس خارجي (همسران برخي از سفيران) تشكيل و تاسيس شد به كارهاي مهمي دست زد از آن جمله به تاسيس مهدكودك در پارك شهر تهران براي نگهداري عده‌اي از كودكان بي‌بضاعت اقدام نمود.
سپس اندرزگاهي به نام مهدكودك ليلا براي خانواده‌هاي كارگران و كودكان آنان براي معالجات طبي و توزيع شيرخشك بين آنها در تهران برپا گرديد.
يكي ديگر از خدمات انجمن بين المللي زنان در ايران تاسيس نخستين آسايشگاه
كودك است كه در سال ١٣٤٦ ايجاد شد.
همچنين بناي آسايشگاه كودك جنب بيمارستان ژاندارمري در خيابان وليعصر كنوني يكي ديگر از اقدامات اين تشكيلات است. در سال ١٣٥٥ سازمان بين المللي زنان در ايران كه سه همسر سفرای انگليس و آمريكا و هند در بين آنان بود اقدام به نمايش ٥هزار سال لباس زن ايراني از زمان ايلاميان تا زمان معاصر نمودند كه در آن هنگام بسيار مورد توجه قرار گرفت. به‌طوري‌كه پس از نمايش بار اول كه بليت‌هاي آن افتخاري بود بر حسب تقاضاي فراواني كه از سوي زنان سرشناس ايراني و خارجي به اين تشكيلات رسيد انجمن بين‌المللي زنان مجبور شد براي بار دوم نمايش ٥هزار سال لباس زن ايراني را به نام نگار زن در هتل هيلتون تكرار نمايد و بليت‌هاي آن را به قيمت گران به فروش رساند. پس از نمايش 5هزار سال لباس زن ايراني كه بيش از 20 نمونه آن اقتباس از آثاريست كه در موزه‌هاي بزرگ جهان از قبيل لوور، آرميتاژ، بريتانيا، آلبرت و ويكتوريا، هنرهاي زيباي بوستون، بالتيمور، پنسيلوانيا، كتابخانه ملي پاريس، كتاب‌هاي دكتر پوپ و گرشمن و موزه‌ ايران باستان مي‌باشد الهام گرفته است.
نخستين تصوير كتاب «ناپيراسو» همسر «اونتاش‌كال» پادشاه ايلام است كه پيش از ورود آرياها در غرب حكومت مي‌كردند (متعلق به ٥هزار سال پيش) و آخرين نگاره نيز متعلق به «ليدي‌رامزباتوم» همسر آخرين سفير انگليس پيش از انقلاب در ايران است. به هر حال نمايش 5هزار سال لباس زن ايراني (نگار زن) از بهترين كارهاي انجمن بين‌المللي زنان در ايران بود كه اشعارش را از اينجانب خواستند تا بسرايم. كه سروده‌هاي آن باعكس‌هاي مزبور در دسترس بينندگان عزيز است. ناگفته نماند كه اين نمايش در سال 1352 صورت گرفت. "

متن کامل کتاب الکترونیک

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ما را از نظرخود مطلع کنید

پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور

پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور دانلود رایگان متن کامل کتاب الکترونیک پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور ناشر: تاریخ ما فروردین ۱۴۰۳