شنبه، شهریور ۰۲، ۱۳۹۲

تاجيکان در قرن بيستم - سلیم ایوب زاد / ن.کاویانی / پروفسور ایرج بشیری


متن کامل کتاب الکترونیک
تاجيکان در قرن بيستم - سلیم ایوب زاد / ن.کاویانی / پروفسور ایرج بشیری

 کتاب تاجيکان در قرن بيستم به شرح رويدادها و تحولات سياسی و فکری تاجيکان در سده‌ای بيستم به‌ويژه در تاجيکستان از زبان بازيگران اين رويدادها و شاهدان عينی،  تاريخ‌نگاران و پژوهشگران می‌پردازد.
در پايان کتاب سالـنامه ۲۰۰۱ – ۱۹۹۱ تاجـيکسـتان و گاهنامه رويـدادهـای تاريخی منطقه در قـرن بـيستـم ارائه گرديده است. اين گاهنامه تاريخی، يکی از ويژگی‌هـای بـرجسته کتاب است.
تحـولات سياسی و فرهنگی قرن بـيستـم در تاريخ معاصر آسيای‌ميانه از جمله تاجـيکسـتان بسيار تند و کـثيرالجوانب بوده است، اما استبداد حاکم و عدم دسترسی به اسناد و مدارک عمدتاً مانع آن شده است که تحـولات فکری ـ سياسی و اقـتصادی ـ اجـتماعی مردمان منطقه مورد پژوهش‌هـای تاريخی به ميزان گسترده قرار گيرد. در اين اثر نگرشی توأم با ترديد و تنـقيد به تاريخ معاصر منطقه و نگاه تـازه‌ای به رويـدادهـای تاريخی قرن بـيستـم در اين حوزه صورت پذيرفته است.
در اين کتاب کارنامه و زمـانه تاجـيکـان آسيای‌ميانه (تاجـيکسـتان) در قرن بـيستـم بازنگری، بـررسی و کند وکاو شده است. اين امر بـراساس اسناد سر به مهر بايگانی‌هـای دولتی اتحاد شوروی پيشين که اکنون باز شده‌اند و همچـنان آرشيوهـای شخصی، گـفتگو با پژوهشگران، تاريخ‌نگاران، چشم‌ديدها و خاطرات شرکت کنندگان و شاهدان عينی رويدادها که هنوز زنده ‌اند، صورت پذيرفته است. در بسياری از موارد رويـدادهـای تاريخی از ديدگاه‌هـای متفاوت روايت و تفسير شده است.
بافت کتاب در واقع ترکيب جالبی از تاريخ کتبی و شفاهی را به دست می‌دهد که با ارائـه‌ی اسناد، تـفسيرها، بـرداشت‌ها و نگاه‌هـای متـفاوت از رويـدادهـای قـرن بـيستـم تاجـيکسـتان اوضاع جمهوری را با بيان ساده و شيوا بازگو می‌کند. آشنائی مـؤلـف با تاريخ قرن بـيستـم منطقه و بهره بـرداری از بايگانی‌هـای اتحاد شوروی پيشين همراه با بيان ساده و بافت درهم تـنيده رويـدادها، اثر را جذاب و خوش‌خوان ساخته است و بـرای آشنائی به تاريخ تاجـيکـان ماوراءالنهر (فرارود) در قـرن بـيستـم اثری مناسب است.
شوربخـتانه بايد گفت که بسياری از فارسی‌زبانان بنابـر دلايل مختلف از تاريخ پرآشوب آسيای‌ميانه از جمله از کارنامه و زمانه هم‌زبانان خود در در فرارود به ويژه در قرن بـيستـم چندان آگاهی ندارند.
در اين کتاب به‌طور کل تصوير شفاهی از رويـدادهـای قرن بـيستـم از امارت بخارا تا پيدايش تاجـيکسـتان صاحب استقلال با نگرش تازه ترسيم شده است و تحول افکار سياسی و اجـتماعی تاجـيکـان با همه فراز و نشيب‌هـای آن در قرن بـيستـم در فرارود به صورت اجمال روايت و تفسير شده است که در امر روشن ساختن زوايای  تاريک تاريخ آسيای‌ميانه، کمک می‌کند و از سوی ديگر آموختن تجربه‌های آنها در امر ارتقاء هوشياری سياسی و آگاهی ملی و پاسداری فرهنگ باستانی، سـنـن تاريخی از گزند روزگار مـمد واقع خواهد شد و تجربه کارنامه و زمانه آنها توشه‌ی راه آينده نيز خواهد بود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ما را از نظرخود مطلع کنید

پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور

پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور دانلود رایگان متن کامل کتاب الکترونیک پیشوای الموت نویسنده: شریف منصور ناشر: تاریخ ما فروردین ۱۴۰۳