چهارشنبه، مرداد ۰۲، ۱۳۹۸

چگونه مغز شما زیبائی را تشخیص می دهد



سخن رانی پروفسور آنجان چاترجی
چگونه مغز شما زیبائی را تشخیص می دهد

اديت و فنی: ح. عزت نژاد
ح. پرهام

خوشگل كیست !
باروش برایتان دشوار است، اما گفته می شود هفتاد درصد فعالیت های بشر در طول زندگی برای سكس است، و سی درصد برای شكم.
سكس در این چارچوب شامل محصول آن یعنی فرزند هم میشود
ممكن است بیندیشید، زن و شوهری كه تصمیم گرفته اند فرزند نداشته باشند یا اصولا رابطه  اَی از نظر جنسی با هم ندارند چه ! آیا هفتاد درصد فعالیت زندگیشان كاسته میشود ؟
مسلما نه .
بخش های مختلف مغز از درون گاه به هم مرتبط نیستند. یعنی بخشی از مغز كه برای تولید مثل تكامل یافته و انگیزه فعالیت هفتاد درصدی را ایجاد میكند، نمی داند كه زن و شوهر یاد شده فرزند نمی خواهند، و حتی با هم رابطه هم ندارند.
یك مثال پیش پا افتاده برای بیخبری بخشی از مغز از بخش دیگر خود ارضایی است. در این عمل زشت نكوهیده شده، فرد حوادث و ارتباط با كسی را مجسم میكند كه كلا وجود ندارد. اما مغز باورش میشود تا حدی كه دستور آزاد شدن آندروفین و هرمون های دیگر را میدهد كه ما ارضا شدن می نامیمش.
مادام ترزا چطور !
مادام ترزا زندگیش را وقف خدمت به فرزندان دور خود میكند. فرزند دور یعنی همژن های فرزندان احتمالی خودش.
پس ملاحظه می فرمائید كه مفهوم سكس بسیار فراتر از عمل جنسی است.
همه زندگی ما در مغز می گذرد. تنها راه درك من از همسایه و یا دوستم، تجربه یا تصویری است كه من از او در مغز خودم دارم. كل جهان و همه تجربه های زندگی من فقط فایل های ضبط شده در مغز من است. بهمین دلیل است كه فیلسوفان شكاك، در وجود واقعیاتی خارج از مغز شك میكنند.
در تكامل باید مغز خوب با مغز خوب تركیب شود تا جریان تكامل ادامه یابد.
مغز خوب یعنی مغزی كه درست كار میكند، خوب پول در می آورد، كارهای احمقانه نمیكند، از هوش و حافظه خوبی برخوردار است، روابط اجتماعی خوب و سالمی میتواند برقرار كند.
اما یك مطلب مهمتر هم هست؛ در مقابل بیماری هایی كه من در مقابل آن مصونیت كمتری دارم مصون است، یعنی سلامت.
من ژن خودم را با ژن كسی تركیب میكنم كه سالم باشد.
اما مشكل این است كه از كجا به این سلامت پی ببرم.
زیبایی گویا نشانه خارجی این سلامت است كه مغز من به عنوان نشانه میتواند در یابد، و گر نه من برای سلامت و مناسب بودن طرف مقابل نمیتوانم به داخل بدن او سفر كنم.
اما زیبایی چیست !
در این ویدیو تلاش میشود به این سوال پاسخ داده شود.
آزمایش دالتون پسر عموی چالز داروین، نكته جالبی را بر ملا میكند.
همانگونه كه از تركیب عكس ها با هم زیبایی حاصل میشود، از تركیب ژن صاحبان عكس ها با هم نیز، سلامت حاصل میشود.
زیبایی نشانه بیرونی سلامت است، و اینكه چرا فردی برای یكی جذابیت دارد و برای دیگری ندارد، به علت نیاز أفراد مختلف به تكمیل سیستم های ایمنی متفاوت آنهاست.

ح. پرهام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ما را از نظرخود مطلع کنید

در حلقه مخالفان هیتلر (۳) گرته بردار: پ. دانشی

دانلود رایگان متن کامل کتاب الکترونیک   گویدو کنوپ شتائوفن برگ  داستانی واقعی / در حلقه مخالفان هیتلر (۳) گرته بردار: پ. دانشی